مقالات ایمنی و آتش نشانی

نحوه انتخاب بهترین نوع کپسول آتش نشانی

انتخاب بهترین نوع کپسول آتش نشانی

اولین کپسول آتش نشانی توسط شیمیدان آمبروز گاد فری (Ambrose Godfrey) در سال 1723 به ثبت رسید.انواع بسیاری از خاموش کننده ها ابداع، تغییر و توسعه یافته است.

اما صرف نظر از گذشت زمان ، یک چیز ثابت مانده است – چهار عنصر برای تولید آتش باید وجود داشته باشد .

این عناصر شامل اکسیژن ، گرما ، سوخت و یک واکنش شیمیایی است. وقتی یکی از چهار عنصر ” مثلث آتش ” را حذف کنیم، می توان آتش را خاموش کرد.

اما برای خاموش کردن موفقیت آمیز آتش باید از خاموش کننده صحیح استفاده کنید. که در اینجا سعی داریم نحوه انتخاب بهترین نوع کپسول آتش نشانی را برای انواع آتش سوزی ها بیان کنیم.

متداول ترین انواع خاموش کننده ها که در انواع مختلف آتش سوزی ها استفاده می شود:

1. کپسول آتش نشانی آب: کپسول های آتش نشانی با حذف عنصر گرما در مثلث آتش ، آتش را خاموش می کنند. آنها فقط برای آتش سوزی کلاس A استفاده می شوند.

2. کپسول آتش نشانی شیمیایی خشک (پودر): خاموش کننده های شیمیایی خشک با قطع وقوع واکنش شیمیایی در مثلث آتش ، آتش را خاموش می کنند. آنها در آتش سوزی کلاس A ، B و C بیشترین تأثیر را دارند.

3. کپسول آتش نشانی CO2: خاموش کننده های دی اکسید کربن عنصر اکسیژن در مثلث آتش را حذف می کنند. آنها همچنین با کاهش دادن دما، گرما را از بین می برند. از آنها می توان در آتش سوزی های کلاس B و C استفاده کرد.

و از آنجا که سوخت همه آتش ها متفاوت است ، انواع خاموش کننده بر اساس نوع آتش وجود دارد.

برخی از خاموش کننده ها می توانند در بیش از یک کلاس از آتش استفاده شوند ، در حالی که برخی دیگر از استفاده از خاموش کننده های کلاس خاص هشدار می دهند.

 

جهت انتخاب بهترین نوع کپسول آتش نشانی در اینجا تجزیه و تحلیل کپسول های آتش نشانی طبقه بندی شده بر اساس نوع:

کپسولهای آتش نشانی
طبقه بندی شده بر اساس نوع
خاموش کننده ها برای چه مواردی استفاده می شود
کپسول آتش نشانی کلاس A این خاموش کننده ها برای آتش سوزی های قابل احتراق معمولی مانند چوب ، کاغذ ، پارچه ، سطل زباله و پلاستیک استفاده می شوند.
کپسول آتش نشانی کلاس B این خاموش کننده ها برای آتش سوزی درگیر مایعات قابل اشتعال مانند گریس ، بنزین و روغن استفاده می شوند.
کپسول آتش نشانی کلاس C این خاموش کننده ها برای آتش سوزی های مربوط به تجهیزات الکتریکی مانند موتورها ، ترانسفورماتورها و لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرند.
کپسول آتش نشانی کلاس D این خاموش کننده ها برای آتش سوزی های فلزات قابل احتراق مانند پتاسیم ، سدیم ، آلومینیوم و منیزیم مورد استفاده قرار می گیرند.
کپسول آتش نشانی کلاس K از این خاموش کننده ها برای آتش سوزی های مربوط به روغن های پخت و پز و چربی ها مانند چربی های حیوانی و گیاهی استفاده می شود.

 

مهم است که به یاد داشته باشید که هر یک از آتش سوزی ها با توجه به شرایط به یک خاموش کننده متفاوت نیاز دارد.

اگر می خواهید از خاموش کننده استفاده کنید ، مراحل زیر را بخاطر بسپارید.

 

طرز استفاده از کپسول:

1- خونسردی خود را حفظ و جریان برق را قطع کنید.

2- کپسول را سر و ته کنید.

3- پشت به باد و رو به آتش بایستید.

4- ضامن کپسول را آزاد کنید.

5- اهرم بالای خاموش کننده را به پایین فشار دهید .

6- آتش را به صورت جارویی خاموش کنید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *