مقالات ایمنی و آتش نشانی

بررسی اهمیت استفاده از کابل های مقاوم در برابر حریق در ساختمان های بلند

ایمنی و آتش نشانی

مشاهده حوادث دلخراش آتش سوزی و آمار بالای تلفات انسانی در این حوادث به ویژه آتش سوزی در ساختمان های بلند مرتبه (بالای 23 متر)، نیاز به پژوهش گسترده درباره علل و عوامل این  تلفات و کاهش و پیشگیری از این حوادث را ضروری می سازد.

توجه و دقت در اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی در ساختمان ها، استفاده از مصالح سوختنی، توسعه شبکه های انرژی برق و گاز و به کارگیری تجهیزات گوناگون در آن است که سبب افرایش احتمال آتش سوزی در ساختمان ها را بالا برده است و به همین دلیل توجه بیشتر به موضوع حفاظت ساختمان ها در برابر حریق امری الزامی و اجتناب ناپذیر محسوب می شود.

در کشور های توسعه یافته استفاده از کابل های با جنس PVC، به دلیل مشکلاتی که در مواقع آتش سوزی به وجود می آورند، منسوخ شده است. بر اساس آمار به دست آمده از حوادق آتش سوزی که در اکثر دنیا اتفاق افتاده است، یکی از مهم ترین علل مرگ افراد، استنشاق گازهای سمی حاصل از احتراق بخصوص در حریق های مربوط به مواد سلولزی بوده است.

امروزه ترکیباتی با نام مواد ضد حریق عاری از هالوژن (LSZH HFFR) چهت تولید کابل ها مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد که در صنعت سیم  کابل ایران به نام مواد هالوژن فری شناخته شده اند در برابر شعله مقاوم بوده و دود کمی ایجاد می کنند. همچنین این مواد موجب گسترش شعله نمی شوندو گازهای سمی از خود متصاعد نمی کنند.

در این راستا سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی ضوابط NFPA 72 مربوط به سیستم های اعلام حریق را بعنوان مرجع در دستور کار خود قررا داده است و الزام استفاده از کابل های مقاوم در برابر حریق در سیستم های اعلام حریق، به ویژه در شرایط بحرانی، از اولویت های اساسی این سازمان بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است.

جهت خرید کابل ضد حریق با نازلترین قیمت کلیک کنید.

 

منبع : ماهنامه مهندسی ایمنی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *